Třicet případů majora Zemana: Odfláknutý seriál
Seriál o majoru Zemanovi je však mezi nedbalostními českými retro filmy odstrašujícím případem. Názorně dokázal, že nešlo vůbec o historizující detektivky, ale jen a jen o ideologickou propagandu o dobrých a zlých. Produkce seriálu si vůbec nelámala hlavu s reáliemi, v každém dílu najdete několik konkrétních dobových nesmyslů – nejen v chování a mluvě herců, ale i v prostředí. Byty jsou zařízeny vybavením, které v daném roce ještě neexistovalo, na ulicích stojí auta, která se začala vyrábět až za dlouhé roky. Sestříhal jsem jen pár příkladů týkajících se hlavně automobilů, podrobně by se dal rozebrat díl po dílu.
Ale zpět k majoru Zemanovi. První ukázka je z 1. dílu – Smrt u jezera. V roce 1945 sice už KSČ dosadila do tehdejšího Sboru národní bezpečnosti na velitelská místa řadu svých lidí, ale oslovení „soudruhu“ se ještě nepěstovalo. Je zcela nemyslitelné, aby úřednice oslovila adepta na kriminální službu větou: „Soudruh Zeman?“ To svědčí spíše o tom, kam měl být myšlenkově divák seriálu nasměrován.
V dalším dílu – Hon na lišku, který je zasazen do února 1948, utíká nadporučík Bláha letadlem na Západ. Problém je v tom, že v únoru 1948 nemohl odletět s Aeru AE 45. To se sice začalo v roce 1948 vyrábět, ale ne v únoru. V té době existoval jeden zkušební prototyp. „Buržoazní spiklenci“ mohli stěží získat k odchodu za hranice právě tento typ, ale úkolem produkce bylo zřejmě sehnat nějaké odpovídající letadlo. Tohle to ale rozhodně nebylo.
Další lapsus se konal v dílu Konec velké šance (rok 1957). Kamion (řidiče si zahrál režisér Jiří Adamec), kterým měl Radoslav Brzobohatý alias Pavel Bláha uprchnout už podruhé na Západ, taky nemá nic společného s daným rokem. Jedná se o francouzský Berliet, ale až z 60. let. Berliet do té doby vyráběl nákladní vozy s dlouhým čumákem, podobně jako třeba Tatra 111 (viz fotografie).
Samotný Abrhám řídí kamion Volvo F89, které v tomto provedení začali Švédové vyrábět až v 70. letech. Ve scéně na pražské ulici, kdy se Blažena Holišová chystá volat z telefonní budky, jsou v pozadí auta z konce 60. let, případně z první poloviny let sedmdesátých, jako Vaz 2101, Fiat polski 125p, jugoslávská Zastava – licenční hybrid od Fiatu (projede zde taky jedna Škoda 1203).
Komentáře
Přehled komentářů
Malá poznámka, Aero Ae 45 v Honu na lišku ale nehraje samo sebe, má se vydávat za amerického Pipera. Není uvedený typ. Takže asi nejde o lapsus produkce, ale určitou autorskou licenci.
Fotoaparáty
Jakub,9. 8. 2013 19:44V jednom z posledních dílů tuším probleskne japonský fotoaparát Pentax K2, který se na trh dostal až v roce 1975.

Růžička
David,3. 6. 2014 10:46