Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jako kolovrátek: Analytici, ekonomové a bankovní experti jsou překvapeni poklesem ekonomiky

14. 11. 2013

Údiv nad poklesem českého hospodářství ve třetím čtvrtletí 2013 není překvapení. Nepotřebujete na to statistiky, nepotřebujete předpovědi vědem, nemusíte mít po ruce analýzy ekonomických blbců ze všemožných ústavů. Stačí se třeba podívat na servery a novinové rubriky nabízející zaměstnání, stačí zajít do obchodu a dívat se, co lidé dávají do nákupních košíků, podívat se na skutečné statistiky prodejů toho, či onoho. To, že jsou parkoviště nákupních center v některé dny plná, neznamená, že auta odjíždějí také plná.

Pokud si vyguglujete optimistické články ekonomických neználků z loňského předvánočního období, leccos vám to poví. Titulky webů i novin jásaly, jak se prodavači radují, jak rostou tržby, jak se obchody plní lidmi. Stačilo počkat pár týdnů po Novém roce a po sečtení tržeb titiž prodejci museli střízlivě konstatovat, že nakupující u nich nezanechali nijak astronomické sumy a že v celkové bilanci beztak bídného roku se celoroční součty nijak nevylepšily. Že by autoři článků sesypali popel i na svou hlavu, to jsem nikde nezaznamenal.

Letos v létě a na podzim ekonomičtí pisálkové (inak je nazvat neumím) opět bez nějaké kritické analýzy publikovali, co jim šíbři z finančních institucí a poradenských firem nakukali u kávy, nebo dobrého oběda. Oni totiž ti chlapci v oblecích moc dobře vědí, že holky a kluci v džínách, kteří v médiích o ekonomice referují, jí nijak výrazně nerozumějí. A tak stačí zabalit věštby (nebo vlastní ekonomické zájmy) do dramatických vět - a levné PR na nákup bezcenných akcií a komodit je na světě. Podle těchto mediálních vln se evropská a česká ekonomika nadechuje a čekají nás už jen samé zářné zítřky a sociální jistoty (parafrázováno slovy Kleinových Básníků).

Jenže česká, ale i světová ekonomika jede už několik let v bludném kruhu stále se snižujících cen za všechno a na všechno, jenže současně všichni chtějí hodně vydělávat. Ale to nejde. Připomíná to naivitu majitele auta, který se naláká na heslo o "nejvyšších výkupních cenách", ale už mu nedojde, že tam, kde draze prodá, nikdy levně nenakoupí. A naopak. Tam, kde levně auto nakoupí, ho nikdy draze neprodá. Ekonomika nejen naše v tom šlape už pár let a nyní sklízí ovoce. Každý chce nakupovat zboží a služby levně, nebo raději odebírat zadarmo a nedochází mu, že titíž lidé si pak těžko za almužnu od něho něco koupí.

Takže tržby bude mít maximálně ten, který má monopol, obchodník s energiemi a ještě tak prodejci a výrobci potravin. Legrační byl nedávný krok, či spíše vysvětlení Prazdroje, že zdražuje lahvové pivo, aby natáhl lidi do hospod. Lidé nechodí do hospod ne proto, že je dvanáctka Plzeň v marketu levná, ale proto, že jim zkrátka na hospody už nezbývá.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář